Sølvhunden og Norsk Derby 2017 – Oppsummering

Geir AakvikInformasjon

Da er Sølvhundprøven- og Norsk Derby 2017 historie, og det er dags for en oppsummering av prøven.

Vi i NFK var i år også teknisk arrangør for Norsk Derby. Rekordstort antall startende i ND tilsa behov for ekstra terreng. Fredagen startet det hele 14 partier a 20, hvorav 8 partier med derbyhunder og de resterende 6 i VK. Statskog ga oss tillatelse til flere hunder i terrengene enn maksbegrensningen tilsier, likevel måtte vi leie inn ekstra terreng til to partier i Storlidalen.

Værforholdene dagene forut for prøven gjorde det ekstra krevende for hundene den første dagen, men snøen smeltet raskt og det ble bedre lørdag og søndag. Noe varierende antall fugl på de ulike terrengene, men totalt sett ble det et greit gjennomsnitt. Det ble for Sølvhundprøvens deltakere delt ut 16 VK-premier, og totalt 3 i AK og 6 i UK.

Et arrangement av dette omfanget krever bidrag fra mange hold. Vi vil derfor få rette en stor takk til; deltakerne for deres positive og gode sportsånd, dommerne for velvillig å stille opp for oss, skytterne som stilte opp gratis, NKK som kvalitetssikret oss, sponsorer for å ha berget klubbkassa vår, Statskog og Storli gård for terrengene vi fikk disponere og vertskapet for godt stell under prøven.

Vi vil også rette en stor takk til Derbykomiteens medlemmer for deres innsats og bistand disse dagene.

Til sist vil vi få gratulere alle premierte under prøven, samt en stor gratulasjon til vinneren av Sølvunden 2017; Ulrik Myrhaug med IS Setpoints Snuppa og vinneren av Norsk Derby 2017; Tonje Rønning med IS Skarvdalens Baileys.

Vi i jaktprøveutvalget takker for oss, og ønsker dere alle en fortsatt flott høst og lykke til videre i sesongen

Dreiebok Norsk Derby: Dreiebok Norsk Derby Finale 24.september 2017

Dreiebok Sølvhunden: Sølvhundfinalen 2017 – Dreiebok