JOHAN B. STEEN

Geir AakvikHistorie, Informasjon

JOHAN B. STEEN dro til de evige jaktmarker den 9.april i år vel 80 år gammel etter en tid med sykdom.

johan2

Johan var en ener på alle områder..
Rypeprofessor som i flere tiår drev med rypeforskning , først i Tromsø , senere på Dovrefjell.
Med arbeidssted på Blindern. Han var hundedommer både eksteriørt og på jaktprøver. Vi som fikk oppleve å få gå sammen med han i fjellet fikk se ting med helt andre briller . Han hadde kunnskap om både flora og fauna som overgikk alle. Han hadde ordet i sin makt og kunne trollbinde store forsamlinger i timevis.
Johan hadde mange venner. Mange av dem i Nordenfjeldske Fuglehundklub.
Han var alltid på klubbens Kongsvoldprøve både som deltager og dommer .Sammen med vennene Nappe Tønseth, Grethe og Thorstein Øren og flere.
Noen husker kanskje klubbmøtet på Transitten med Johan B.Steen og Per H. Nymark debatterte bruk av strømband. Det var over 200 personer tilstede. Det ble trangt og høy temperatur !Han var foredragsholder flere ganger.
Han deltok også på Vårblot og farget omgivelsene med sine kunnskaper og opplevelser.
Johan var en nytenker og med sin solide forankring i zoologi og forskning fikk han gjennomført en parring mellom gordonsetter og engelsksetter godkjent av NKK. Der fikk gordonsetteren nytt blod som nok har bidratt til rasens fremgang. Han var formann i den klubben noen år.
Johan var raus og inkluderende. Han var en god venn for mange og var meget omsorgsfull når noen sleit.

Johan var livsvarig medlem av NFK pga sin betydning for klubben .

Jeg lyser fred over hans minne.

Hilde Kvithyll

johan