Fangststatistikk og jaktprøveresultater

Geir AakvikInformasjon

Jaktprøvesesongen er i gang, og det er ikke lenge til høstjakta 🙂 Her finner du litt info om hvor mye ryper som ble skutt i fjor, samt tips til hvordan du holder deg oppdatert på hvordan det går på høstens jaktprøver.

Finnmark igjen på rypetoppen

Ifølge en rapport fra SSB (Statistisk sentralbyrå) ble 160000 ryper felt i jaktåret 2009/2010. Dette er en reduksjon på 27% fra sesongen året før. For Sør- Trøndelag, som var det fylket hvor det ble felt flest ryper i 2008/2009, var nedgangen på hele 44%. Det betyr at Finnmark igjen har overtatt som landets største rypefylke, selv om det også i dette fylket ble en reduksjon på drøyt 20% sammenlignet med året før.

I kommunene Røros, Oppdal, Holtålen, Tydal, Midtre Gauldal og Selbu opplevde en tilbakegang på 12500 ryper av fylkets totale tilbakegang på 14200 ryper. Av dette utgjorde tilbakegangen i Holtålen, som var landets nest største rypekommune i 2008/2009, alene 4100 ryper.

Også tilbakegang for skogsfugl

Også for skogsfugl ble det registrert en liten tilbakegang, her står Hedmark fylke for over 40% av fellingene.

Tør vi håpe på en bedring i kommende sesong?

Av Odd E. Brattset

Kilde Statistisk Sentralbyrå. Du kan lese hele artikkelen på http://www.ssb.no/emner/10/04/10/srjakt/

Jaktprøveresultater

Da er høstens prøver i gang, og mange er nysgjerrige på hvordan det går med kjente rundt om kring. Veldig mange arrangørklubber legger nå ut resultater fortløpende på sine nettsider og på enkelte prøver er det sågar «live-service» fra finalene. For å finne frem til disse kan det være lurt å gå inn på NKKs elektroniske terminliste, der står ofte adressen til klubbenes nettsider oppført. Terminlisten for høstens prøver finner du ved å klikke HER.

En annen fin informasjonskilde er Roy Allan Skarets hjemmeside. Roy Allan vil også i år drive resultatservice og siden for høstens resultater finner du ved å klikke HER.

NFK ønsker med dette alle medlemmer en flott høst, lykke til på prøvene og skitt jakt !